Hot on line :: Статті


Соціальні магазини – додаткові пільги чи додаткова соціальна гарантія?

Впродовж останнього часу в Україні було відкрито багато так-званих соціальних магазинів для задоволення потреб малозабезпечених громадян.

Загалом, задоволення потреби населення, зокрема малозабезпечених верств, у високоякісних товарах та послугах, запобігання необґрунтованому зростанню цін на споживчому ринку, в тому числі на соціально значущі продовольчі товари, є частиною всеукраїнської «Програми розвитку внутрішньої торгівлі на період до 2012 року» затвердженої Кабінетом Міністрів України. Декларується також необхідність надання підтримки  місцевим  виробникам  соціально   значущих продовольчих товарів.

Соціальні магазини (відділи, секції) - це об'єкти торгівлі, які призначені для продажу товарів (продовольчих, промислових) малозабезпеченим громадянам. Основною функцією соціальних магазинів є реалізація малозабезпеченим верствам населення соціально значимих товарів за низькими цінами. Обов'язковою вимогою під час діяльності соціального магазину є наявність логотипу «Соціальний магазин» (відділ, секція).У соціальних магазинах мають право обслуговуватись:

Громадяни похилого віку, інваліди, ветерани та одинокі малозабезпечені громадяни;

Малозабезпечені сім'ї з дітьми, в першу чергу - багатодітні, родини, які виховують дітей-інвалідів, сироти та діти, позбавлені батьківської опіки.

Очевидно, громадяни вказаних категорій повинні подавати докази належності до таких категорій, тобто відповідні посвідчення.

Асортимент товарів, обсяги реалізації, норми відпуску визначаються органами державної виконавчої влади або місцевого самоврядування спільно з керівниками торгівельних підприємств та органами соціального захисту у містах та районах.

У Львівській області, зокрема, розпорядженням голови Львівської обласної державної адміністрації від 8 листопада 2010 року №1293/0/5-10 було затверджено Концепцію функціонування соціальних магазинів для обслуговування малозабезпечених верств населення у Львівській області. Вище згаданим розпорядженням було зобов'язано райдержадміністрації та міськвиконкоми протягом грудня 2010 року створити дислокації соціальних магазинів в розрізі районів і міст області.

Незважаючи на свою надзвичайну дієвість, сьогодні соціальних магазинів є лише декілька в Україні. Натомість, у європейських країнах мережі соціальних магазинів є давно випробованими, вони успішно працюють задля підтримки малозабезпеченого населення.

Соціальні магазини в Україні вже працюють в Києві, Рівному, Жовкві, Івано-Франківську, Олександрівську, Тернополі та інших містах.

В Жовкві соціальний магазин створено на базі ТзОВ «Фірма «Альтаїр». В цьому магазині можна придбати продукти харчування, напої, різноманітні промислові товари. Для одиноких малозабезпечених громадян, інвалідів, малозабезпечених сімей, які виховують дітей-інвалідів, сиріт та дітей, позбавлених батьківської опіки, продукти харчування реалізовуються з додатковою знижкою. Цим категоріям продаж товарів здійснюється згідно із списками, погодженими головою міста Жовкви.

В Івано-Франківську відкрився вже другий соціальний магазин. Проект «Соціальний магазин», за словами його ініціаторів (ІФООГ «Громадський Форум Івано-Франківська»), має допомогти тим мешканцям Івано-Франківська, які в умовах економічної кризи найбільше постраждали від різкого підвищення цін на продовольчі товари. Такі соціально орієнтовані торгові заклади утворять цілу мережу. Завдяки цьому вони стануть доступні якомога більшій кількості мешканців Івано-Франківська. У мікрорайоні БАМ по вул. Сухомлинського 2а, корпус 3 з’явився другий «Соціальний магазин» з майбутньої мережі. Перший «Соціальний магазин» відкрили  по вул. Стуса, буд. 13 (м-н Позитрон).

В Олександрівську також відкрили соціальний магазин на базі магазину „Крамниця”, що по вулиці Гагаріна, 39б. У цьому магазині будуть реалізовувати свою продукцію відомі торговельні марки Кіровоградщини „Ласка”, „Лідер”, „Іскра”, „Королівський смак” та інші, а також Олександрівський хлібокомбінат свою хлібобулочну продукцію за цінами, нижчими ринкових.

10 жовтня 2010 року у Новоукраїнці відкрито соціальний магазин, який розташований у колишній будівлі магазину "Гастроном" райспоживспілки, що в центрі міста. У соціальному магазині реалізується продукція місцевих товаровиробників.

У місті Іллічівську (Одеська область) під патронатом Партії промисловців і підприємців України (ПППУ) відкрився перший у нашій країні соціальний магазин. Всі продукти харчування представлені в ньому продаються за оптовими цінами, тобто без торгової надбавки. В першу чергу у соціальний магазин надійшли товари першої необхідності. Першими покупцями соціального магазину стали інваліди праці. Їх в Іллічівську понад 200 осіб. Надалі картки на обслуговування зможуть отримати й інші незахищені категорії населення.

У Тернополі відкрили перший «Соціальний магазин». «Соціальний магазин» розташований на вулиці «Злуки», на місці колишньої «Домотехніки». Там продають верхній одяг - нові речі українських виробників за максимально низькими цінами, які вдалось встановити завдяки безпосередньому постачанню від виробників. Тернополяни вже зараз можуть придбати речі для нового осіннього сезону, куртки, пальта, піджаки.

6 березня 2010р. на базі комунального центру соціальної та медичної допомоги одиноким непрацездатним громадянам “Турбота” на вул. Університетській, 18, відкрився перший в м.Чернівці соціальний магазин, робота якого спрямована на обслуговування малозабезпечених чернівчан: громадян похилого віку, інвалідів, одиноких, малозабезпечених сімей з дітьми, багатодітних сімей, сиріт та дітей, позбавлених батьківської опіки та тих громадян, що опинилися в складній життєвій ситуації. Задумка відкрити соціальний магазин для малозабезпечених громадян міста з’явилась в центрі “Турбота” наприкінці минулого року та протягом 3-х місяців ця ідея втілилась в реальність. Перш за все в одному з вільних приміщень центру було зроблено ремонт, закуплено сучасне обладнання, замовлено вивіски.

Адміністрація центру разом з відділом з надання адресної та грошової допомоги центру почали активно працювати з потенційними спонсорами: Чернівецькою громадською організацією “Гільфе”, міжнародним благодійним фондом “Аквіла”, підприємцями, громадянами м.Чернівців щодо залучення товарів для майбутнього магазину. Завдяки співпраці з вищезазначеними організаціями, підприємцями та громадянами міста Чернівців магазин поповнився речами першої необхідності. На даний час працівники відділу працюють в напрямку збільшення асортименту товарів та його постійного оновлення. Буквально з перших днів соціальний магазин став популярним серед потребуючого населення. Люди із задоволенням приходять в магазин, підбирають собі необхідне, спілкуються один з одним. Паралельно з цим вони мають можливість отримати разові послуги в інших підрозділах центру.

Всім відомо, що влада європейських країн всіляко підтримує малозабезпечені верстви населення, тому мережі соціальних магазинів там — уже звичне явище. Закордоном такі магазини називають квартальними, зазвичай вони обслуговують жителів одного кварталу. На відміну від супермаркетів, в такому магазині людина може замовити замовлення і отримати його з кур’єром, який доставить замовлення безкоштовно, в межах кварталу. До того ж зазвичай час роботи в таких магазинах не обмежений. В Україні на зараз не існує мережі соціальних магазинів. Одиничні соціальні магазини відкрились в деяких українських містах.

На даний час в Україні склалася ситуація коли пенсіонери не можуть прожити на той розмір пенсії, яку вони зараз отримують. Соціальні магази­ни допоможуть незахищеним верствам населення вижити у умовах економічної кризи. Інваліди, ветерани, пенсіонери та інші малозабезпечені люди зможуть придбати найнеобхідніші продукти харчування практично за собівартість.

Знову ж таки, влада намагається вирішувати проблему соціального захисту малозахищених верств населення шляхом надання можливості придбати певні товари за нижчими цінами, тобто зі знижкою. Але чи довго проіснує такий проект, чи довго підприємці з власної волі (чи не з власної) погоджуватимуться співпрацювати з органами влади і продавати зі знижкою товари, недоотримуючи прибуток – невідомо. Звичайно, як тимчасовий захід така ініціатива має право на існування і заслуговує схвалення, бо вона є реальною і максимально наближена до кінцевого споживача. Проте концептуально це жодним чином не вирішує проблеми реформування системи пільг та покращення життєвого рівня громадян. Держава, на нашу думку, надає чергову пільгу громадянам, яку, до речі, буде дуже болісно потім забирати, бо, найбільш очевидно, нічого нового взамін громадяни не отримають.

Держава повинна реально впроваджувати заходи, пов’язані з підвищенням рівня життя громадян, в першу чергу, малозахищених – пенсіонерів, інвалідів тощо, зокрема, підвищення їх доходів, збільшуючи розмір пенсій, надаючи можливість заробити достатні для існування та життя кошти іншим чином. Від пільг треба відмовлятися загалом, проте зробити це досить складно, але можливо.

Натомість держава надає малозахищеним чергову соціальну гарантію, яка не має належної фінансової основи та, очевидно, є недовготривалою. Більше того, соціальні магазини відкриваються поки що без особливого планування, хаотично, щоб показати громадянам, що влада робить щось важливе для соціально незахищених верств населення.

Однак варто підійти до цієї проблеми комплексно – впроваджувати, хоча й поступово, адресні підходи до застосування визначених пільг та гарантій, які в результаті належного аналізу будуть все-таки залишені законодавцем.

Отже, хоча соціальні магазини є дуже помічними для кінцевих споживачів, якими є пенсіонери, інваліди та інші малозахищені громадяни, проте проблему існування неналежного життєвого рівня слід вирішувати комплексно на рівні держави, приймаючи і реально впроваджуючи в життя економічні реформи щодо відмови від пільг і підняття доходів населення до такого рівня, за якого у громадян не буде потреби відвідувати соціальні магазини в пошуку дешевших продуктів харчування чи інших речей першої необхідності.

 

Анастасія Канунікова,

Центр громадської адвокатури


  Версія для друку

  Лінк на e-mail