Hot on line :: Статті


Рахункова палати України про пільги: «Дотування неефективності»

Пільги на оплату житлово-комунальних послуг отримують понад 5,9 млн. українців, або третина користувачів такими послугами. Ще близько 1 млн. сімей отримують житлові субсидії. Протягом 2008-2010 років видатки держбюджету на цю мету зросли майже удвічі (до 5,9 млрд. гривень).

Колегія Рахункової палати за результатами аудиту ефективності використання субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг зробила висновок, що діюча система державної допомоги не є орієнтованою на захист соціально вразливих верств населення. Натомість вона створює передумови для неекономного використання енергоресурсів і неефективного витрачання коштів субвенції. Крім того, ця система породжує соціальну нерівність щодо обсягів одержуваної допомоги, містить складний механізм управління коштами субвенції та дає змогу уникнути відповідальності за їх незаконне, неефективне і неадресне використання.

Однією з головних причин цього є формальне виконання Мінпраці свого основного завдання - формування та реалізація державної політики у сфері соціального захисту населення.

Фактично Мінпраці перетворилося на методологічне міністерство, а Мінфін перебрав на себе роль головного розпорядника коштів. Внаслідок невизначеності щодо поділу відповідальності між цими міністерствами, порушуються всі принципи контролю, особливо за відсутності методики і методології обрахунку коштів, необхідних для надання пільг та субсидій.

Не сприяє ефективному управлінню коштами субвенції неналежне реагування зазначених міністерств на висновки і пропозиції Колегії Рахункової палати за результатами попередніх контрольних заходів, зокрема щодо необхідності вдосконалення системи Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги. Нині він не забезпечує достовірність даних на державному і обласному рівнях про загальну кількість громадян, які отримали пільги, їх фактичний обсяг, а відтак не дозволяє оперативно планувати потребу в коштах субвенції в розрізі регіонів та видів пільг.

Незважаючи на завищення Мінфіном загальної потреби в коштах субвенції з подальшим затвердженням її у держбюджеті (у 2008 році - на 260 млн. грн., у 2009 році - на 862 млн. грн.) та перерозподілу "у ручному режимі" Кабміном протягом року обсягів штучно створеної "економії" на користь інших трансфертів, було допущено зростання у три рази (до 373 млн. грн.) заборгованості з відшкодування підприємствам-надавачам послуг обсягів наданих пільг. Це посилило нестабільність їх роботи та негативно позначилося на якості житлово-комунальних послуг.

Аудитом, одночасно проведеним у Дніпропетровській, Донецькій, Київській та Харківській областях, встановлено численні факти незаконного авансування і відволікання коштів субвенції (загальним обсягом 1,2 млрд. грн.) на оплату ще не наданих підприємствами послуг.

Соціальну несправедливість породжує передбачене законодавством надання пільг як окремим пільговикам, так і членам їх сімей без обмеження надання пільг нормами споживання послуг і без урахування рівня доходів громадян. Адже пільговик, який споживає більше послуг (має велику родину, більшу площу квартири, господарські приміщення тощо), дотується державою у більшому розмірі.

До неефективного використання коштів субвенції призводять і завищені норми користування житлово-комунальними послугами, зокрема норми споживання природного газу. Понад 15 років вони не переглядалися, незважаючи на застосування нових енергозберігаючих технологій і матеріалів. Приведення норм, згідно з якими надаються пільги і субсидії, у відповідність з існуючими технічними характеристиками дасть змогу спрямувати вивільнені обсяги видатків з держбюджету (близько 500 млн. грн.) на підтримання соціально вразливих верств населення і стане стимулом до економії газу.

Голова Рахункової палати Валентин Симоненко зазначив: "Пільги на оплату житлово-комунальних послуг лише консервують неефективність усього житлово-комунального господарства. Це - тимчасове соціальне маневрування, спрямоване не на вирішення, а на згладжування гостроти соціальних проблем. Енерговитрати зростають, держава витрачає все більше коштів на пільги та субсидії, а громадяни так і не будуть забезпечені якісними послугами за обґрунтованими тарифами".

 Прес-служба Рахункової палати

 http://www.ac-rada.gov.ua/control/main/uk/publish/article/16730750


  Версія для друку

  Лінк на e-mail