About us :: Участь у нормотворчості


Народні обранці забули про обіцянки Європі покращити законодавство для ГО?

Українське законодавство про громадські організації повільно крокує до змін, обіцяних Європейському Союзу. Нині через комітети Верховної Ради прокладають собі шлях два законопроекти «Про громадські організації»: № 7262 (поданий В. Мойсиком, В. Карпуком, О. Гуменюком) та № 7262-1 (поданий Ю. Мірошниченком, С. Подгорним, А. Шевченком, Ю. Литвином, Л. Оробець, А. Пінчуком). Як відомо, розробка нового закону про ГО стала особливо актуальною після рішення Європейського суду «Корецький та інші проти України» від 3 квітня 2008 року, яким український Закон «Про об’єднання громадян» визнано таким, що порушує Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод, та недемократичним.

Порівняльний аналіз[1] законопроектів №7262 та №7262-1 доводить, що законопроект №7262-1 більшою мірою відповідає європейським стандартам, сформульованим у рішенні Європейського суду та Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи стосовно правового статусу неурядових організацій у Європі ( № CM/Rec (2007) 14). Більшість положень №7262-1 включає ключові позиції №7262 і враховує особливість різних громадських організацій.

Проект № 7262 пропонує залишити в законодавстві обмеження території дії громадських організацій. В той же час законопроект № 7262-1 пропонує надати громадським організаціям право діяти на всій території країни незалежно від місця реєстрації. Крім того, проектом № 7262-1 пропонується спростити реєстрацію громадських організацій. На думку авторів цього законопроекту, для реєстрації ГО достатньо чотирьох документів: протокол про утворення, статут, реєстраційна картка та документ, що підтверджує сплату реєстраційного збору. В той же час законопроект № 7262 встановлює набагато ширший перелік вимог до установчих документів, порівняно із тими, які є в Рекомендації Ради Європи.

При цьому автори проекту № 7262 вважають доцільним дозволити органам легалізації при реєстрації змін до установчих документів перевіряти дотримання вимог статуту щодо порядку внесення таких змін. Фактично, вони отримають право вимагати будь-які документи та відомості про внутрішню діяльність організації, тоді як такий контроль мають здійснювати члени громадської організації, а не органи влади.

Крім того, проектом № 7262 пропонується обмежувати діяльність організацій залежно від того, яка сфера, галузь, сектор діяльності буде визначений у статуті. Їх правоздатність обмежуватиметься тільки тим, що передбачено у статуті. Водночас законопроект № 7262-1 закріплює відповідно до Цивільного кодексу універсальну правоздатність громадських організацій, тобто можливість здійснювати будь-які незаборонені види діяльності.

У цьому законопроекті також міститься ще один важливий пункт, який не пропонується у проекті № 7262: право громадських організацій захищати інтереси не тільки своїх членів, але й суспільних груп. Законопроект № 7262-1 дає можливість громадським організаціям захищати інтереси не тільки своїх членів, а й здійснювати захист суспільних інтересів, в тому числі правозахисну та екологічну діяльність.

Переглянути порівняльний аналіз чинного Закону «Про об’єднання громадян», проектів Законів «Про громадські організації» Ви можете за тут.

  

Підготовано партнерством громадських організацій у складі Українського незалежного центру політичних досліджень, Центру громадської адвокатури, Мережі розвитку європейського права.


  Версія для друку

  Лінк на e-mail