Hot on line :: Статті


Громадське харчування для навчальних закладів: чи справді є торги у закупівлях?

       Як вказується у Законі України «Про здійснення державних закупівель», метою цього акту є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері та розвиток добросовісної конкуренції.

Проте на скільки середовище підприємців конкурентним і чи справді мають місце реальні «торги» у сфері державних закупівель? Ми поцікавились сферою громадського харчування для освіти, адже продукти, які постачаються для дітей, повинні бути не тільки дешевими, але і якісними. Якість же продуктів та постачання має прямий зв'язок із конкуренцією та можливістю вибору.
Якщо більш детально розглянути «профілі» учасників, які зголошуються та беруть участь у цих видах торгів, виникає багато запитань.
До прикладу, відділ освіти Франківського району Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міськради провів тендер на закупівлю картоплі, переможцем закупівлі став підприємець Повзанюк Богдан Семенович (2057502934).[1] Слід відзначити, що у того ж підприємця Повзанюк Б.С. відділ здійснював закупівлю картоплі минулого року на суму 547,2 тис. грн.[2]
 
Цього року планується закупівля на суму 605 тис. грн.
Цікавим є і те, що друга підприємець Хробак Надія Романівна(2904410586), яка взяла участь в «конкуруванні» за постачання коренеплодів та бульби їстівної, була виконавцем договорів про закупівлі минулого року. Так підприємець була постачальником для відділу інших товарів харчування, а саме укладено минулого року три договори на суму майже мільйону гривень щодо молочних продуктів, а також цитрусових культур. У 2013 році та ж підприємець Хробак Н.Р. знову ж таки була постачальником молочних продуктів. Підприємець «перейняла естафету» постачання молочних продуктів від ФО-підприємця Хробак Марії Ярославівни, що зареєстрована за тією ж адресою, що і наступниця.[3]
В тендері щодо картоплі Хробак Н.Р. подала пропозицію, яка була на 17 800 грн. вище вартістю підприємця Повзанюк Б.С.
Не менш цікавими є закупівлі, які здійснюються відділом освіти Франківського району Управління освіти, в інших підприємців та їхня потенційна пов’язаність.
Та ж учасниця «картопляних торгів» ФОП Хробак Н.Р. і яка була постачальником молочних продуктів є спів засновницею ТзОВ «Марсо» (ід.номер37879332), співзасновником якого також є Цибульський Роман Михайлович.
Цікавою є і попередня «історія» замовлень від відділу освіти Франківського району Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міськради. Так він у 2014 році став переможцем тендеру щодо закупівлі цукру на суму 174,8 тис. грн. і на суму 157,6 тис. грн. печива сухого, пряників, вафель, сухарів. Свого часу інша особа (ФОП) Цибульський Тарас Романович та Хробак Марія Ярославівна брали участь в «конкуренції» у рамках одного ж того тендеру[4]. Наприклад, той же відділ освіти Франківського району закупив за одним із запитів цінових пропозицій у Хробак Марія Ярославівна на 2011 рік ті ж продукти (печиво тм «Марія» або еквівалент – 600кг.; пряники тм «Молодіжні» або еквівалент – 400кг.; вафлі тм «Артек» або еквівалент 0,80кг. – 700кг.; печиво тм «Надія» або еквівалент – 550кг.; печиво тм «до кави» або еквівалент – 650кг.; крекер тм «Ніжний» або еквівалент – 450кг.; крекер тм «Вершковий» або еквівалент – 550кг.; печиво тм «Марка» або еквівалент – 450кг.; печиво вівсяне або еквівалент – 750кг.; печиво бабусине або еквівалент – 600кг.; сухарі паніровальні – 1100кг.)
Дуже часто постачальником продуктів харчування є приватне підприємство «Гранд Еліт Продукт». Це підприємство, як відзначали журналісти-розслідники, стало чи не найбільшим «улюбленцем» для державних закупівель міської влади у сфері освіти уже другий рік поспіль.[5]
Продукти харчування та їх закупівля мають свої особливості. Так вимоги до їх якості є визначеними, та вони повинні їм відповідати. Таким чином, сумнівною може бути спроможність постачальників працювати за кількома «профілями», до прикладу, підприємець, який постійно займався постачанням молочних продуктів, раптом вирішує «перекваліфікуватись» і «позмагатись» за тендер із постачання «коренеплодів та бульби їстівної».
Як видно, для «демонстрації» конкуренції у запитах цінових пропозицій попередніх років, імовірно працювала схема залучення та участі пов’язаних підприємців за принципом «приведи друга». Зміни були покликані пожвавити підприємництво та створити конкуренцію.
Проте надалі рідко можна бачити із документів торгів у державних закупівлях реальну конкуренцію та зацікавлення нових суб’єктів до участі в них. З іншого боку, замовникам потрібно здійснювати закупівлі, які не є можливими без учасників, принаймні двох. І якщо пов’язані особи уже будуть виявлені через таку пристальну увагу, можуть застосовуватись інші «схеми». Наприклад, підприємці, які працюють в сфері постачання інших видів товарів, можуть залучатись для «конкуренції» і подання пропозицій. При цьому навряд чи постраждають їх інтереси, адже в закупівлях товарів «їхнього профілю» переможцями можуть стати вони.
Справді, до державних закупівель та питань бюджетів загострилась значно увага громадськості та медіа з прийняттям нових «правил гри». Проте чи реалізовується насправді в повній мірі мета закону про створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання проявам корупції, розвитку добросовісної конкуренції сьогодні?
 
журналіське розслідування було створено в рамках проекту “Створення і впровадження державної системи контролю за коштами “Відкритий бюджет”, який впроваджується Центром політичних студій та аналітики у партнерстві з Центром громадської адвокатури за фінансової підтримки Європейської комісії в Україні.
Думки, погляди належать авторам і не обов'язково відображають погляди Європейської комісії в Україні.
 
 
 
 
 
 



[1]Інформація у Віснику державних закупівель, номер бюлетеня 180(30.01.2015) від 30.01.2015, номер оголошення 028086.
[2]У статті використано матеріали http://z.texty.org.ua/seller/84911
[3]У статті використані дані із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 20.03.2015 р. http://irc.gov.ua/
[4]files.vdz.net.ua:8080/ZVIT/2010/56/56975-5_10412Ц07596.doc
[5]НАШІ ГРОШІ. ЛЬВІВ http://lviv.nashigroshi.org/tag/hrand-elit-produkt/


  Версія для друку

  Лінк на e-mail