Hot on line :: Статті


ЯРОСЛАВ ХАУЛЯК. Деякі висновки щодо проблем інформування про можливості фінансування молодіжних заходів та програм із місцевих бюджетів

 

Питання про інформування, яке ставилось у всіх інформаційних запитах, органи влади упускали взагалі або намагались апелювати до різних обставин. Те саме стосується і проведення конкурсу на фінансування молодіжних програм.
Фінансування молодіжних програм із міського бюджету Львова у 2007 році становило 838445,50  грн. на заходи молодіжних організацій, на 2009 рік передбачено заходів на 1млн. грн. на заходи молодіжних організацій та 700 000 грн. на спортивні заходи (Із обласного бюджету Львівщини на 2009 рік передбачено 777 414 грн. Луцька міська рада фінансуватиме 23 проекти молодіжних громадських організацій на суму 100 000 гривень, Волинська обласна адміністрація профінансує на 2009 рік 37  заходів на суму 131 000 грн.
 Діапазон фінансування органами державної влади та місцевого самоврядування в районах не є значним, вказувались суми 1500, 2240, 3700  та навіть до 28 тисяч грн. Проте жодна районна адміністрація не вказала у відповідях на інформаційні запити, що вона провела конкурс на фінансування заходів для молоді.
Окремо слід наголосити на прикладі відповіді Луцької районної державної адміністрації Волинської області від 24.01.2009 р. №19, у якій вказується, що «..відділ у справах молоді та спорту райдержадміністрації конкурс на фінансування заходів та програм молодіжних громадських організацій на 2008 рік не організовував, тому відповідно заявки на фінансування проектів та заходів молодіжні громадські організації не подають. ..В той же час відділ протягом 2008 року фінансував заходи молодіжних громадських організацій на загальну суму 18830 грн.» Таким чином,  не є зрозумілим на якій підставі та у якому порядку розподілялись ці кошти.
Найбільш поширеними аргументом чому органи влади не проводили конкурс, а відповідно і не оприлюднювали інформацію, було те, у районі «не зареєстровано молодіжних громадських організацій». Так Шацька районна адміністрація Волинської області у відповіді від 23.01.2009 р. №5 вказала, що «у районі у 2007 році зареєстровано МГО «Зелена хвиля», «відділ щорічно передбачає кошти на підтримку МГО. У 2008 році проведено заходи до Дня студента і до Дня св.. Валентина на суму 500 грн.». Відповідно вказується, що «конкурс на фінансування заходів та програм МГО у районі не проводиться, у зв’язку із відсутністю інших МГО».
Також  серед аргументів районні адміністрації вказували, що кількість організацій є незначною (одна – три). Так у відповіді Старовижівської районної державної адміністрації Волинської області від 08.07.2009 року №0715/30/2-09 на інформаційний запит від 12.06.2009 №109/06i  вказується, що конкурс не проводився ні у 2008 ні у 2009 роках. Оскільки у «районі зареєстрована одна дієва молодіжна громадська організація «СІМ», тому не має потреби проводити відповідний конкурс»… «Молодіжні заходи в районі проводяться і фінансуються райдержадміністрацією…МГО «СІМ» не є ініціатором заходів, які потребують фінансування, а є їх постійним лише учасниками».
Також районні адміністрації апелювали до того, що громадські організації у районах взагалі уже є «бездіяльними» та тільки зареєстрованими на папері. Турійська районна рада у відповіді від 18.06.2009 р. №183/314 вказала, що «заходи по роботі з молоддю фінансуються через відповідні цільові молодіжні та інші районні програми, але їх розробляють  і виконують в основному відповідні управлінські структури районної державної адміністрації та виконавчі комітети сільських і селищних рад». Натомість у відповіді вказується, що у районі зареєстровано чимало організацій, а також запевняється у тому, що рада «не здійснює фінансування молодіжних громадських організацій, хоч можливість подавати відповідні заявки є для всіх громадських організацій, не лише молодіжних». «Але цією можливістю користуються тільки районна організація ветеранів, фізкультурно-спортивне товариство «Колос» та деякі інші».
Причиною, чому не проводиться конкурс та не здійснюється інформування про можливість фінансування представники ради вказують, що «в районі немає жодної достатньо ініціативної молодіжної громадської організації, здатної втілювати в життя хороші справи в інтересах молоді району». «Так, колись створені та зареєстровані МГО, як районна молодіжна організація «Тризуб», клуб спортивного танцю «Грейс», Турійська районна молодіжна адміністрація, молодіжна організація «Вихід», районна дитяча організація «Радот», Турійський районний осередок  Міжнародної федерації бойового гопака, - вказується у відповіді, - нині практично є бездіяльними, не кажучи вже про планування якихось заходів та пошук фінансових ресурсів на їх виконання». Саме таким чином оцінюють громадські організації органи влади, які покликані підтримувати громадську діяльність молоді та сприяти розвитку організацій, водночас законодавством не встановлено тих самих критеріїв «достатньої ініціативності» організації, «втілення хороших справ в інтересах молоді», що є суто суб’єктивною оцінкою спроможності громадського сектору.
 У районах Львівської та Волинської області діють чимало громадських організацій, які працюють із молоддю із різних районів та навіть сіл, реалізовують заходи та програми, проте можуть мати інший територіальний статус. Відсутність комунікації між цими організаціями та органами влади, публічного поширення інформації про можливості фінансування не сприяє ефективному використанню коштів, які призначені на молодіжні програми, також фінансовий аспект та доступ до ресурсів є важливим стимулом підтримки та розвитку діяльності організацій.
Цікавим є те, що на думку районних адміністрацій, керівники зареєстрованих в районі  в управлінні юстиції молодіжних громадських організацій повинні самі звертатись до органів влади та ініціювати фінансування. Так відділ у справах сім’ї та молоді Володимир-Волинської міської ради вказав у відповіді від 10.06.2009 р. №95, що «..в місті зареєстровані громадські молодіжні організації», вказавши таких чотири організації. Проте «громадські молодіжні організації, які зареєстровані у місті, на проведення будь-яких заходів не заявляли», відповідно «…у кошторисі відділу у справах сім’ї та молоді передбачені кошти на фінансування Державних програм стосовно дітей, сім’ї та молоді», але «…кошти у бюджеті міста на фінансування заходів та програм молодіжних громадських організацій в 2009 році не передбачені». Далі міська рада підтверджує, що фінансування заходів однієї із МГО здійснюється поза конкурсом і «щороку з кошторису відділу фінансуються заходи, які проводяться Спілкою дитячих громадських організацій».
Органи влади, які діють у районах, жодним чином не інформуючи про те, що взагалі існує можливість такого фінансування (а частина у відповідях вказала на те, що така можливість існує та реалізується), а також не інформуючи про те, що проводиться конкурс (фактично його і не проводиться), ніколи не налагодять комунікації із організаціями, які хоч і не зареєстровані із статусом районної організації, проте можуть ефективно працювати із молоддю цього району. Значний акцент надалі робиться на територіальному статусі та наявності реєстрації організації саме у цьому районі, що дискримінує та обмежує діяльність та доступ до можливостей фінансування із бюджетів різних рівнів. Навіть зберігаються надалі такі обмеження: тільки організації із обласним статусом можуть претендувати на фінансування із обласного бюджету, районні – із районного, а міські – не можуть претендувати на фінансування із обласного бюджету.
Не сприяє ефективній реалізації програм та підвищенню якості фінансування заходів та програм поза конкурсом.
Деякі органи влади взагалі не проводять як такого конкурсу проектів, а просто розподіляють кошти між організаціями. (Наприклад, відповідь відділу у справах молоді та спорту Луцької районної державної адміністрації від 24.01.2009 №19).
Луцька міська рада оприлюднювала інформацію про конкурс на своєму веб-сайті, також вона скористалась можливостями громадських ресурсів (Громадський простір www.civicua.org, Ресурсний Центр «ГУРТ» www.gurt.org.ua, молодіжний портал Волині) для розміщення інформації про конкурс, критерії конкурсу, а також заявки. Волинська обласна адміністрація розмістила оголошення про конкурс на веб-сайті управління.
Після звернення організації до управління у справах сім’ї та молоді  з проханням широко оприлюднити інформацію про прийом проектів та заходів молодіжних громадських організацій на 2009 рік, розміщено усі необхідні для подання на конкурс документи на офіційному веб-сайті ради, оприлюднено інформацію про хід конкурсу та його результати, і продовжено строк подання документів на конкурс щонайменше на 10 днів із дати публікації оголошень. (http://www.city-adm.lviv.ua/content/view/3755/521/) .
 Оголошення про конкурс проектів на фінансування ЛОДА було розміщено 18.12.2008 р., проте термін подання продовжено  тільки до 24.12.2009 р.
 Оголошення про результати проведених конкурсів також є однією із важливих компонентів інформації про молодіжні програми та їх фінансування.
Слід вказати, що найбільш показовою можна вважати відповідь Маневицької районної адміністрації Волинської області, у відповіді якої вказується детальна інформація про те, які заходи, скільки коштів та які організації реалізовували у районі.
Зокрема, у відповіді №0862/26/2-09 від 10.06.2009 року вказується детальна інформація, на виконання яких програм  молоді, що затверджені відповідними рiшеннями сесій ради, було виділено кошти у сумі 210 грн. на участь молоді у Всеукраїнській спортивно-патріотичній тереновій грі «Звитяга-2009», проведення навчального семінару для представників молодіжного руху та органів учнівського самоврядування (50 грн.), 128 грн. – для участі молоді району у передачі Віфлеємського вогню миру організації пласту, 480 грн. – на участь молоді району у фестивалі «Бандерштат-2008». Також райадміністрація готова надати детальний фінансовий та описовий звіт проведених заходів. Таким чином, районна адміністрація надає інформацію про заходи, на які виділяється навіть найменше фінансування, адже це кошти платників податків нашої країни.
Для прикладу,  відповідно до відповіді Управління  від 15.01.2009 р. №2604/12 фінансування молодіжних програм із міського бюджету Львова у 2007 році становило 838445,50  грн. на заходи молодіжних організацій, на 2009 рік передбачено заходів на 1млн. грн. на заходи молодіжних організацій та 700 000 грн. на спортивні заходи (http://www.city-adm.lviv.ua/content/view/4825/431/). Із обласного бюджету Львівщини на 2009 рік передбачено (http://www.loda.gov.ua/ua/news/itm/261/)  777 414 грн., за 2008 рік управління так і не надало інформації на інформаційні запити організації, хоча терміни надання відповіді уже пройшли давно.
Луцька міська рада фінансуватиме 23 проекти молодіжних громадських організацій на суму 100 000 гривень, Волинська обласна адміністрація профінансує (відповідь управління від 04.06.2009 р. №927/1-8, http://www.usm.voladm.gov.ua/?m=news&view=299, проте ссилка не вантажиться) на 2009 рік 37  заходів на суму 131 000 грн.
Проте у отриманні та належному оприлюдненні інформації щодо таких сум можуть виникати проблеми, та часто не вважається, що до такої інформації взагалі варто забезпечувати доступ усім зацікавленим особам. Навіть органи влади можуть вказувати, що надмірна громадська цікавість уже не потрібна, адже уже перевірили контролюючі органи (наприклад, у відповіді управління у справах сім’ї та молоді ЛОДА вказується, що КРУ уже перевірило у 2007-2008 році, і значних фактів порушення не виявило).
Також слід відзначити, що управління у справах сім’ї, молоді та спорту Львівської міської ради надало після повторного інформаційного запиту  повну і детальну інформацію про організації, програми та суми коштів, які реалізовувались у 2007 році за рахунок коштів міського бюджету. Відповідно до таблиці вказується інформація про використання бюджетних коштів у 2007 році. Проте за 2008 рік інформації не отримано.
Також таку інформацію за 2009 рік Львівська міська рада оприлюднила на веб-сайті органу місцевого самоврядування, таким чином, забезпечено доступ до інформації про результати конкурсу фінансування молодіжних програм у поточному році не тільки молодіжній організації, яка подавала інформаційний запит, але і іншим молодіжним організаціям, молоді та мешканцям міста. Таке інформування шляхом пасивного доступу до інформації про результати конкурсу має стати хорошою «традицією» кожного року.
Управління у справах сім’ї та молоді Львівської обласної державної адміністрації також оприлюднило інформацію про результати конкурсу на 2009 рік на веб-сайті ОДА.
Проте слід зазначити, що усі органи влади оприлюднили інформацію у розділах «новини», а не у веб-розділах своїх підрозділів, що ускладнює пошуки та користування інформацію новим користувачам. Фактично уже на наступний день після оголошення новини на сайті  органів влади наповнено розділ новими новинами, а тому її не можуть побачити молодь чи організації, які цікавляться такою інформацією. Це пов’язано знову ж таки, із пасивним доступом до інформації.
Луцька міська рада надала відповідь щодо складу комісії, яка ухвалювала рішення щодо конкурсу проектів. Також такі відповіді надали Волинська обласна державна адміністрація, та Львівська міська рада.  Переважно до складу комісій входять депутати рад, а також працівники структурного підрозділу у справах молоді органу влади. Тільки Волинська обласна державна адміністрація залучила зовнішніх експертів – фахівців у різних галузях, представників громадського сектору.
Управління у справах сім’ї та молоді Львівської обласної державної адміністрації не оприлюднило самостійно інформацію про те, хто був у складі комісії, яка ухвалювала рішення щодо фінансування молодіжних програм, а також інформації, які фахівці, представники НУО були залучені до прийняття рішення. Перший інформаційний запит організація подала 14.01.2009 року, повторний надіслано 12.05.2009 року, проте він повернувся до подавача запиту, оскільки за офіційним поясненням поштової служби, отримувач не знайшов часу, щоб вчитити дії щодо отримання цього листа.
Окрему проблему складають для інформування молоді та організацій така тема як подання анонсів чи плану проведення заходів на окремі місяці (зокрема, Комітет підтримки студентського самоврядування звернувся до Волинської обласної адміністрації, Луцької міської ради та Львівської обласної державної адміністрації щодо надання інформації, які, коли і де заходи будуть проводитись у червні та липні цього року за бюджетні кошти.
Оскільки на веб-сайтах органів хоч і є деяка інформація про уже проведені заходи чи окремі заплановані заходи, проте загального уявлення подання такої інформації не складає. Тому журналіст, молодіжна громадська організація чи просто молодь, побачивши таку інформацію, не можуть повною мірою реалізувати своє право на інформацію та участь у цих програмах. При цьому реалізація цих заходів здійснюється не за кошти міжнародних донорів, приватних структур, а за ті кошти, які сплачуються до бюджету українцями.
Таким чином, вони позбавлені можливості взяти участь у цих програмах через брак інформації.
Організація також звернулась із відповідними інформаційними запитами щодо того, які заходи реалізовувались у період окремих місяців чи півріччя.
Громаду інформують тільки про  обрані заходи, а не про усі. Тим часом, кількість таких передбачених програм не є малою. До прикладу, відповідно за рік на Волині сумарно має реалізовуватись 47 заходів обласного масштабу, 23 проекти міського, у Львівській області – 30, у місті Львові – від трьох до більше десятка щомісяця. Окрім того, кожна програма чи проект можуть передбачати декілька заходів. Такою ж є ситуація, щодо звітування за кошти, які витрачені на заходи та програми із бюджетів відповідних рівнів.
Існують випадки, коли ні назва заходу, ні найменування громадської організації, яка «реалізує» заходи та програми за рахунок коштів міського чи державного бюджету не можливо виявити у пошукових системах інтернету, враховуючи, що анонсів та релізів заходів немає, виникає логічне питання взагалі про факт проведення відповідних заходів та програм.
Важливо, щоб конкурс проектів був оприлюднений на веб-сайтах органів влади, тим самим забезпечено «пасивний» доступ, у якому молодь та молодіжні організації не повинні здійснювати «активні» дії щодо отримання інформації. Також це важлива передумова подолання забезпечення взагалі доступу молоді до фінансування молодіжних програм, нерівності та можливих проявів корупції під час прийняття рішення,  умова забезпечення конкуренції та відібрання кращих програм для реалізації у місті чи області, районі. Всі форми цих документів затверджені Наказом. Проте інколи органи влади «додають» свої пункти і вимоги.
Безперечно, що зорієнтуватись у цих документах, знайти форми і правильно їх заповнити не є дуже легко, особливо якщо враховувати, що молодіжні громадські організації не мають значного досвіду в оформленні документів, юридичної допомоги. У цьому випадку вони або не знають як подавати документи на фінансування, і полишають цю думку, або ж змушені «запобігати» уваги і часу від чиновників, які працюють у структурних підрозділах органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. А тут виникає потреба у «віддячуванні» чиновників, особливого ставлення, адже хто «володіє інформацією – володіє світом», формування другосортності у молодого покоління, бо представниками активного молодіжного руху є як правило, студенти молодших курсів.
Справді, багато зловживань виникає саме під час оголошення конкурсів на фінансування молодіжних програм, прийняття рішення та виконання. Майже немає органу влади у справах молоді, який би повно висвітлив свою діяльність щодо реалізації молодіжних програм, інформацію про те, які організації, які проекти і заходи вони реалізовують протягом року, суми фінансування програм та заходів, звіт про результати програм.
Усі вищенаведені порушення та проблеми вказують на потребу розробки на всіх рівнях та у органах влади, які відповідальні за  фінансування молодіжних програм, умов та механізмів фінансування, положення про фінансування молодіжних заходів та програм за кошти державного та місцевого бюджету. Такі положення мають бути розроблені чи доповнені за участю громадських організацій та консультування із зацікавленими сторонами.  Належну увагу у положенні має бути приділено інформуванню та іншим аспектам доступу до інформації молоді та молодіжних організацій, які є безпосередніми надавачами та користувачами цих послуг.
Основні підходи, які слід врахувати у відповідних положеннях та доповненнях до існуючих актів:
проведення фінансування виключно на основі конкурсних умов,
скасування позаконкурсних реалізацій програм та заходів за рахунок коштів державного чи місцевого бюджетів,
вирівнювання можливостей та підвищення якості послуг для молоді: державні та комунальні установи повинні подавати заявки на конкурс за тим самим порядком та умовами, що і громадські організації, які виконують соціальне замовлення,
максимальне поширення інформації про те, що взагалі існує можливість фінансування та виконання послуг для молоді за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів,
  розширення участі громадських дорадчих органів молоді в прийнятті, моніторингу виконання рішень щодо фінансування та реалізації молодіжних програм,
формування експертних та фахових комісій, на відміну від діючих, коли до складу так званих «комісій» входять депутати та чиновники, у тому числі і секретарі структурного підрозділу,
приведення у відповідність веб-сайтів та їхнього інформаційного наповнення,
вчасне та повне оприлюднення інформації про проведення конкурсу (із усіма необхідними заявками та документами, не менш як за місяць до завершення прийому заявок),
запровадження публічних захистів проектів та програм для молоді,
поширення анонсів та релізів кожної програми, заходу, з посиланням на фінансування державного чи місцевого бюджету (у т.ч. через передбачення відповідного зобовязання у договорах про реалізацію програм,  навчальні програми для молодіжних та громадських організацій, які виконують відповідні програми, розширення використання громадських інтернет ресурсів, ресурсів інформаційних агенцій, які створюють пільгові умови для проведення прес конференцій та поширення інформації для громадських організацій),
оприлюднення на веб-сайті органу влади чи місцевого самоврядування звітів про проведення заходів та програм за рахунок коштів бюджетів, результатів,
виконання передбаченого у законодавстві обов’язку органів влади та місцевого самоврядування звітування за витрачені кошти, у тому числі публічного та оприлюднення на офіційному веб-сайті органу влади.


  Версія для друку

  Лінк на e-mail