Реалізація та захист прав молоді та МГО на інформацію про молодіжні програми
Період реалізації: жовтень 2008 – серпень 2009 р.
Проєкт «Реалізація та захист права на доступ до інформації про молодіжні програми та їх фінансування» виконувався молодіжною громадською організацією «Комітет підтримки студентського самоврядування» у партнерстві із Центром громадської адвокатури, Асоціацією Молодих Реформаторів за підтримки програми «Верховенство права» Міжнародного фонду «Відродження».
Проєкт мав на меті сприяння та покращення реалізації права на доступ до інформації про молодіжні програми та їх фінансування на загальнодержавному та місцевих рівнях, навчання та активізацію організацій у реалізації права на інформацію.
У рамках проекту здійснювалось дослідження «пасивного доступу» молоді та МГО до інформації про молодіжні програми та їх фінансування.
Результати дослідження доводять, що щодо програм та заходів для молоді, які виконуються структурними підрозділами у справах молоді, а також іншими організаціями за рахунок коштів державного бюджету чи територіальної громади, органи влади недостатньо інформують про програми та заходи, які призначені для молоді, відсутньою є вказівка на таку функцію та можливість як фінансування проектів та заходів молодіжних громадських організацій із коштів державного чи міського бюджету, порядок такого фінансування, документи, які потрібні для подання зголошення, хто входить до складу комісії, яка ухвалює рішення про фінансування програм та заходів організацій, які організації є переможцями конкурсів та реалізовують за бюджетні кошти заходи, вартість проектів та заходів, звітування про використання коштів бюджету. загальноукраїнських медіа-засобах.
Найбільш закритою є інформація, яка стосується публічних коштів. Органи влади не оприлюднюють на офіційних веб-сайтах інформації про закладені кошти та витрати на роботу з молоддю у місті чи області із міського чи державного бюджету (за деякими винятками її можна знайти у додатку до рішення органу влади про затвердження бюджету), не можна дізнатись шляхом пасивного доступу до інформації про фінансування молодіжних програм, їхню реалізацію. Перелік деяких програм для молоді можна знайти на веб-сайтах, частково прес-релізи розміщуються у загальних новинах органу влади. Проте формуванню загального уявлення про те, у яких програмах та заходах молодь чи МГО може взяти веб-сайти, не сприяють. Молодь, яка заходить на веб-сайт та шукає таку інформацію, не може дізнатись, коли і де відбуватиметься чи відбувся захід чи надаються соціальні послуги. Таким чином, рівності доступу до таких програм та послуг не забезпечено, адже цю інформацію знають тільки «поінформовані».
У другій частині проекту здійснювався моніторинг активного доступу молоді та МГО
Щодо питань реалізації молодіжних програм за бюджетні кошти, про які найменше органи влади у справах молоді інформували через власні Інтернет ресурси Комітет підтримки студентського самоврядування подавав інформаційні запити.
Щодо цих та інших питань подавались інформаційні запити, а також щодо тих, які є частиною моніторингу реалізації молодіжних програм та заходів та їхнього фінансування.
Зокрема, це такі питання: фінансування молодіжних програм управліннями та відділами у справах молоді на місцевих рівнях, отримання інформації щодо заходів молодіжних громадських організацій та структурних підрозділів у справах молоді місцевих органів влади на 2007 -2008, 2009 роки, термінів проведення цих заходів, результатів, які досягнуто чи передбачається досягнути за проведенням заходу, сум фінансування від управління цих заходів, отримання інформації про критерії та програми, які підтримуються та фінансуються цими органами влади у справах молоді, отримання інформації про склад комісій та органів, які ухвалюють рішення, отримання інформації про результати роботи структурних підрозділів у справах молоді щодо опрацювання інформаційних запитів та звернень громадян та юридичних осіб.
У відсотковому відношенні 62 % інформаційних запитів органи влади, до яких вони подавалась, взагалі зігнорували вимоги Закону України «Про інформацію» щодо обов’язку надавати відповідь на інформаційний запит.
Водночас серед наданих відповідей на інформаційні запити значним є показник відповідей, які не задовольняють інформаційний запит, є неповними та неналежними. Щодо порушення термінів надання відповідей на інформаційні запити, тільки у одному випадку орган влади повідомив запитувача інформації відповідно до вимог Закону України «Про інформацію» про можливість (неможливість) задоволення запиту протягом десяти календарних днів. Серед підстав відмов у наданні інформації за інформаційними запитами слід вказати такі як «відсутність інформації у органі влади», «неможливість надання інформації» без пояснень, а також аргументи, що відсутніми є ресурси для надання відповіді у зв’язку із економічною ситуацією. Деякі із відмов, на думку посадових осіб управління, стосувались захисту персональних даних, зокрема, щодо біографічних відомостей про посадових осіб у справах молоді, наявності обмежувальних грифів на інформацію.
У рамках проекту підготовлений практичний посібник «Результати польових досліджень реалізації та захисту права на доступ до інформації про молодіжні програми та їх фінансування, і як отримати інформацію вчасно і у повному обсязі».
17-18 липня проходив форум молодіжних організацій щодо посилення участі молоді у формуванні та реалізації молодіжних програм та доступу до інформації про фінансування. На форумі зібрались активні представники молодіжних громадських організацій, органів студентського самоврядування, дитячих та спортивних організацій, громадські активісти, представники органів влади, які працюють з молоддю. Участь у форумі взяли 50 представників із різних областей.
Звіт «Доступ молоді та МГО до інформації про молодіжні програми та їх фінансування із державного та місцевих бюджетів: результати громадських досліджень» містить результати громадського моніторингу реалізації та захисту права на інформацію молоді та МГО шляхом «пасивного доступу», а також аналіз стану активного доступу молоді та молодіжних організацій до інформації, типових відмов органів влади та наявності порушень права на інформацію про молодіжні програми та їх фінансування.