Електронна взаємодія з митними та контролюючими органами при використанні процедури “єдиного вікна”

Електронна взаємодія з митними та контролюючими органами при використанні процедури “єдиного вікна”

З 2016 року запроваджено новий механізм співпраці контролюючих та митних органів при проведенні перевірок продукції, яка переправляється через державний кордон. Залучені до процесу органи влади включені до електронної системи під управлянням митниці, яка дозволяє підприємству надіслати визначений пакет документів та пройти відповідний вид контролю.

Принцип “єдиного вікна” запроваджено як один із варіантів взаємодії бізнесу та державних органів постановою КМУ від 25 травня 2016 р. № 364 “Деякі питання реалізації принципу “єдиного вікна” під час здійснення митного, санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного, радіологічного та інших видів державного контролю”.

Постановою КМУ від 5.10.2011 № 1031 “Деякі питання здійснення державного контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України” затверджено перелік товарів, що підлягають державному контролю (у тому числі у формі попереднього документального контролю) у разі переміщення їх через митний кордон України.  Відповідний документ, досить великого об’єму, регламентує види контролю, які потрібно здійснювати до кожного типу продукції відповідно до коду УКТЗЕД та при якому режимі (ввезення, вивезення чи транзит).

Нормативним документом передбачено можливість надсилання інформації для попереднього документального контролю, порядок здійснення якого визначено Постановою КМУ від 5 жовтня 2011 р. № 1030 “Деякі питання здійснення попереднього документального контролю в пунктах пропуску через державний кордон України”.

Відповідно до заявленого принципу “єдиного вікна” визначено два основні пункти коли документація електронними засобами передається до митних органів.

Центром громадської адвокатури подано запит до Львівської митниці щодо надання роз’яснень про:

– програмні продукти, порядок чи способи, за допомогою яких можна надати скановані копії документів, необхідних для завершення відповідного виду державного контролю, разом з електронним повідомленням з електронним цифровим підписом посадової особи підприємства до інформаційної системи для здійснення відповідного виду державного контролю до моменту прибуття товарів у митницю призначення або після їх прибуття, відповідно до пункту 17 Постанови КМУ від 25 травня 2016 р. № 364 “Деякі питання реалізації принципу “єдиного вікна” під час здійснення митного, санітарно-епідеміологічного, ветеринарно-санітарного, фітосанітарного, екологічного, радіологічного та інших видів державного контролю”;

– програмні продукти, порядок чи способи, за допомогою яких можна надати електронне повідомлення та скановані копії документів з електронним цифровим підписом, що необхідні для здійснення відповідного виду державного контролю відповідно до пункту 30 Постанови КМУ від 25 травня 2016 р. № 364.

У відповіді Львівська митниця зазначила, що відповідно до пункту 11 Порядку інформаційного обміну між органами доходів і зборів, іншими державними органами та підприємствами за принципом “єдиного вікна” з використанням електронних засобів передачі інформації затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2016 р. № 364, Взаємодія підприємств з інформаційною системою здійснюється з використанням інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем і засобів їх забезпечення, що використовуються підприємствами для подання органам доходів і зборів документів і відомостей, передбачених Митним кодексом України, через автоматизовану систему митного оформлення органів доходів і зборів. Інформаційна система надсилає підприємству повідомлення з електронним цифровим підписом посадової особи органу доходів і зборів.

Прийняття та обробка “єдиним вікном” електронних документів здійснюється з використанням електронного цифрового підпису будь-якого акредитованого центру сертифікації ключів відповідно до чинного законодавства. Для формування електронних документів підприємство самостійно на власний розсуд може обирати будь-яке програмне забезпечення, яке формує вихідний файл відповідно до затвердженого формату (стандарту).

Як з’ясовано експертами Центру громадської адвокатури, на практиці документи надсилаються електронним повідомленням із попередньо зареєстрованої в органах ДФС електронної скриньки підприємства. Отримана інформація з такого повідомлення вноситься в електронні системи ДФС для опрацювання та передачі контролюючим органам.

Існує потреба в опрацювання можливості подання подібної інформації безпосередньо через електронні сервіси ДФС, зокрема “Кабінет платника” на веб-сайті ДФС. Подальші заходи щодо вдосконалення взаємодії будуть опрацьовуватися та висвітлюватися на громадських заходах за участі експертів проекту, митниці, контролюючих органів та представників бізнес-об’єднань.

Публікацію підготовлено в рамках ініціативи “Ефективна співпраця громадськості та влади на Львівщині як шлях до розвитку транскордонної торгівлі”, що реалізується ГО “Центр громадської адвокатури” в межах проекту “Діалог зі сприяння торгівлі” за сприяння Європейського Союзу (http://ec.europa.eu/europeaid).

Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю ГО “Центр громадської адвокатури” і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.”