Hot on line :: Статті


Закупівлі у сфері харчування навчальних закладів: рівняння із багатьма невідомими?

        В Україні стартував сезон державних закупівель у так званій «сфері харчової промисловості та громадського харчування». Головним чином триває забезпечення харчування для дошкільних та інших навчальних закладів. Органи влади здійснюють закупівлі молочних продуктів, цукру, картоплі тощо.

На офіційному загальнодержавному веб-порталі державних закупівель (tender.me.gov.ua) можна у різних областях знайти інформацію про оголошення закупівель та результати торгів.
До прикладу, відділ освіти Франківського району Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міськради[1] оголосив у кінці січня тендер на закупівлю «коренеплодів та бульби їстівної з високим умістом крохмалю та інуліну». 18 лютого відбулось розкриття пропозицій конкурсних торгів та завершено процедури закупівлі 11 березня. Відділ освіти має намір закупити два «види» картоплі – «старого врожаю» обсягом 89000 кілограм та «нового врожаю» обсягом 20000 кілограм.
До участі в торгах зголосились дві особи – фізичні підприємці, що запропонували загальну вартість закупівлі 605 000 грн. та 587 200 грн. В результаті обрано пропозицію, за якою 89 тис. кілограм закуплять за ціною 4,80 грн., а картоплю нового врожаю 20 тис.кілограм за ціною 8,00 грн. у ФОП Повзанюк Б.С. Цей же підприємець виконував договори у попередні роки.
Цікавими є «картопляні закупівлі» і в інших структурних підрозділах з питань освіти в області. Так відділ освіти Мостиської районної державної адміністрації[2] також провів відкриті торги із закупівлі картоплі. Запитував відділ закупівлю обсягом 35 тис. кілограм, у результаті із двох поданих пропозицій обрану за найменшою ціною у підприємця Торба О.М., проте ціна за кілограм становить 6 грн.
На сьогодні на оптовому ринку «Шувар», що у місті Львові, вартість картоплі вітчизняної від 1,90 до 3,00 грн за кілограм. Ціна, яку учасники мали пропонувати, включає ПДВ та транспортування, тому вона може бути дещо вищою, ніж, до прикладу, на оптовому ринку. Проте як бачимо, різні наявні підходи і ціни щодо закупівлі одного виду продуктів.
З одного боку, юридичних порушень законодавства про здійснення державних закупівель, немає. Замовник повинен здійснити ряд процедурних дій, які передбачає законодавство (оголосити тендер, підготувати пропозицію тощо)… і «очікує» пропозицій. У результаті обирається найбільш прийнятна пропозиція (за ціною). Водночас вона обирається із числа тих учасників, які зголосились брати участь у торгах, тому ціни можуть бути дуже різноманітними навіть у межах одного регіону.
Також закупівля «нового врожаю» має багато запитань. Як бачимо із результатів торгів вона майже удвічі перевищує вартість закупівлі «старого врожаю». Безперечно, ціна включає витрати на транспортування, та на фоні постійного зростання вартості пального в цьому є певний сенс. Водночас це побудовано на певних прогнозах. Деякі експерти відзначають, що потенційно ціна картоплі може зрости і до десяти гривень за кілограм, уже не говорячи про вартість пального для транспортування.
Стартували також в освітній сфері «молочні закупівлі». Так відділи освіти оголосили тендери та публікують результати закупівель молочних продуктів.
Відділ освіти Шевченківського району Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міськради[3] 
провів торги із закупівлі молочних продуктів (сметана, кефір, молоко згущене) для НВК та дошкільних навчальних закладів Шевченківського району м. Львова. До участі в конкурсі зголосились фізична особа-підприємець Хробак Надія Романівна та Товариство з обмеженою відповідальністю «Селком-Трейд». Перша ФОП по обидва лотах пропонувала вартість 239750,00 грн., товариство ж пропонувало 230,800 грн. Цікавим є те, що підприємець, що конкурувала, є постійним постачальником молочних товарів для відділу освіти іншого району міста, а саме Франківського. Натомість Товариство з обмеженою відповідальністю «Селком-Трейд» є по суті стабільним постачальником для відділу освіти Шевченківського району Управління освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міськради. Так воно є постачальником молочних товарів для цього відділу у попередні роки.[4] 
 
ХТО ЗАПЛАТИВ ГРОШІ?
КОМУ ЗАПЛАТИЛИ ГРОШІ?
ЗА ЩО ЗАПЛАЧЕНО?
ДАТА
СУМА, ТИС.ГРН
Відділ освіти Шевченківського р-ну Управління освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР
2014-03-04
99.1
Відділ освіти Шевченківського р-ну Управління освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР
2013-01-10
 
194.6
 
Аналогічні ситуації мають місце і в закупівлях в районах області. До прикладу, переможцем оголошеного тендеру відділу освіти Буської районної державної адміністрації Львівської області щодо закупівлі молочних продуктів став фізична особа – підприємець Мандюк Любомир Мар’янович.[5] Цей же відділуклавізпідприємцем, який у Буськійрайоннійрадібув депутатом V скликання[6], дванадцять угод на суму 2,41 млн. гривень у попередні роки.[7] При цьому закупівлі здійснювались різноманітних продуктів харчування: олії соняшникової, м’яса рогатої худоби, свійської птиці, консерв, хлібобулочних виробів тощо.
ХТО ЗАПЛАТИВ ГРОШІ?
КОМУ ЗАПЛАТИЛИ ГРОШІ?
ЗА ЩО ЗАПЛАЧЕНО?
ДАТА
СУМА, ТИС.ГРН
2014-03-14
131.8
2014-03-14
350.6
2014-03-14
181.2
2014-03-14
241.6
2014-03-14
565.0
2014-02-19
120.4
2013-02-01
135.3
2013-02-01
166.5
2013-02-01
117.6
2013-02-01
123.3
2013-02-01
164.0
2011-02-28
113.2
 Як видно із результатів та порівняння із попередніми роками, перевагу відділи освіти надають тим суб’єктам підприємницької діяльності, які з року в рік стають переможцями торгів. Як правило, конкурують між собою декілька суб’єктів підприємницької діяльності, які «працюють» на ринку. Іншим учасникам важно навіть подати належно оформлені документи для участі, тому нові учасники отримують цілий список «зауважень». Отож, на ринку державних закупівель у сфері постачання продуктів для навчальних закладів беруть участь не таке уже значне коло «учасників», а більш-менш професійні «тендермейдери».
«Кампанія» державних закупівель у сфері харчування для навчальних закладів стартувала… Які вона принесе нові «внески» у схеми державних закупівель - невідомо. Однак головним питанням залишається, чи отримають діти належне забезпечення харчуванням – якісне і вчасне?
 
Журналіське розслідування було створено в рамках проекту “Створення і впровадження державної системи контролю за коштами “Відкритий бюджет”, який впроваджується Центром політичних студій та аналітики у партнерстві з Центром громадської адвокатури за фінансової підтримки Європейської комісії в Україні.
Думки, погляди належать авторам і не обов'язково відображають погляди Європейської комісії в Україні.

 


[1] Інформація у Віснику державних закупівель, номер бюлетеня 180(30.01.2015) від 30.01.2015, номер оголошення у бюлетені: 028086.
[2] Інформація у Віснику державних закупівель, номер бюлетеня 209(11.03.2015) від 11.03.2015, номер оголошення у бюлетені: 079708.
[3]Інформація у Віснику державних закупівель, номер бюлетеня 210(12.03.2015) від 12.03.2015, номер оголошення 081465.
 
[4]Інформація у Віснику державних закупівель, номер бюлетеня 213(17.03.2015) від 17.03.2015, номер оголошення 086677
[5]У статті використано матеріалиhttp://z.texty.org.ua/
[6]Склад постійний комісій Буської районної ради http://www.busk-rada.gov.ua/komisiyi-V.php
[7]У статті використано матеріали http://z.texty.org.ua/

 


  Версія для друку

  Лінк на e-mail