Проекти завершені :: Проекти 2008-2009-2010


Правова приймальня Центру громадської адвокатури у конфліктах з органами влади

Завантажити звіт Антикорупційна правова приймальня  Центру громадської адвокатури. Грудень 2007- лютий 2009рр.

 Діяльність Правової приймальні здійснювалась у рамках проекту «Антикорупційна приймальня Центру громадської адвокатури», що реалізується Центром громадської адвокатури за підтримки проекту „Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні "Гідна Україна", який здійснює компанія Менеджмент Сістемс Інтернешнл (MSI) за сприяння Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Корпорації "Виклики тисячоліття" (МСС).
Правова приймальня Центру громадської адвокатури у конфліктах з органами влади та захисту від надмірної бюрократії діє з грудня 2007 р.
Загальна вартість проекту 30 228 $ (з них 22 856 $ - це кошти проекту «Гідна Україна», 7372 $   - внесок Центру громадської адвокатури). Основні витрати проекту спрямовувались на оплату праці консультантів, експертів, а також витрати на покриття поштових та інших послуг зв’язку, видання та поширення інформаційно-правових матеріалів. Юридичні консультації та допомогу у приймальні надавали двоє адвокатів та четверо юристів.
Впродовж більш як річної діяльності громадянам та організаціям громадського сектора було надано понад 1200 консультацій з питань, пов’язаних з корупцією та конфліктами з органами влади.
Крім того, надаються консультації по телефону і по електронній пошті. В рамках проекту здійснюється представництво інтересів громадян в судах та в інших органах державної влади, а також в органах місцевого самоврядування, складено близько 700 процесуальних документів (заяв, скарг, позовних заяв тощо). Після отримання консультацій громадяни успішно вирішували свої питання в органах державної влади та органах місцевого самоврядування.
Надаються консультації шляхом розміщення відповідних публікацій в засобах масової інформації, ведуться журналістські розслідування по справах, порушених громадянами у приймальні.
Основна тематика звернень – ненадання або неналежне житлово-комунальних послуг, конфлікти з органами місцевого самоврядування по земельних, житлових питаннях, консультування громадян щодо порядку звернення до суду, порядку реалізації процесуальних прав в суді, порядку подання апеляційної скарги та інші питання, пов’язані з діяльністю суду.
 Основний акцент під час реалізації проекту було зроблено на два основні напрямки діяльності: правовий компонент – надання консультацій в приймальні безпосередньо (особисто, по телефону, по електронній пошті), надання консультацій під час виїзних консультацій (було проведено 9 виїзних консультацій), надання консультацій під час зустрічей місцевої громади (було проведено 7 зустрічей місцевої громади), інформаційно-просвітницький компонент. Важливе місце поряд з наданням правових консультацій посідає і інформаційно-просвітницька діяльність.
 
Завдяки реалізації проекту розпочала свою роботу та успішно працює півтора року правова приймальня Центру громадської адвокатури з питань допомоги громадянам у конфліктах з органами влади та їх посадовими особами.
1200 громадян отримали необхідні правові консультації, для них складено процесуальні документи, які допомогли чи допомагають реалізувати та захистити їхні права у державних органах, органах місцевого самоврядування, судах та інших установах.
200 громадян та організацій громадського сектору отримали практичний посібник «Самозахист від корупції» у громадській приймальні із роз’ясненнями та зразками документів, 330 – електронну версію посібника за запитом.
1100 громадян отримали різноманітні інформаційно-правові матеріали проекту «Гідна Україна» та акцій Центру, у тому числі 800 – під час акцій та виїзних консультацій та зустрічей із місцевою громадою.
120 000 жителів Львівської області були поінформовано про можливості проекту та про діяльність приймальні за допомогою співпраці із засобами масової інформації та інформаційні акції.
У публічних заходах у рамках проекту взяли участь 45 представників організацій громадського сектору.
До проведення акцій, моніторингу судової практики, діяльності громадської приймальні залучено 50 волонтерів – студентів юридичних факультетів вищих навчальних закладів міста Львова.
 
 Інформація про мережу громадських приймалень
 
Проект «Гідна Україна» підтримав 14 антикорупційних громадських приймалень (АГП). З серпня АГП  допомагають громадянам, які потребують консультацій у сфері протидії корупції та хочуть протистояти надмірній бюрократії. Приймальні працюють на базі громадських організацій у 8 регіонах України.
 Послуги, які надають громадські приймальні:
 Консультаційна допомога громадянам:
безкоштовні юридичні консультації громадянам у сфері протидії корупції та надмірної бюрократії;
надання посильної допомоги громадянам у зборі та підготовці необхідних документів та матеріалів у корупційних справах, а також, при необхідності забезпечити юридичну експертизу зібраних матеріалів з метою їх передачі у відповідні органи для офіційного розслідування; здійснення моніторингу дій влади на передані їм матеріали;
забезпечення, при необхідності, юридичного супроводу справ громадян у судах.
 Інформаційно-просвітницька діяльність:
систематичне інформування громадян про послуги громадської приймальні, видання інформаційних матеріалів, проведення тренінгів/семінарів для громадян з питань їх прав та обов’язків при взаємодії з владою, організацію та проведення зустрічей/круглих столів з обговорення окремих тем;
формування бібліотеки та бази даних джерел юридичної, правової, просвітницької інформації для роботи громадської приймальні та інших документів для надання консультацій;
інформування преси про методи захисту прав громадян та шляхи попередження порушення прав, коментарі з правових питань тощо;
надання виїзних консультації по запиту громадян або закладів;
напрацювання уніфікованих підходів у роботі громадських приймалень й видання посібника для роботи громадських приймалень, що надають допомогу громадянам у протидії корупції.
Учасники мережі
Громадська організація «Айболит»
 Павлоградський міський благодійний фонд  «Горєніє»
Нікопольська молодіжна організація «Сокіл»
Благодійний фонд підтримки розвитку громади Нікопольського регіону «Меценат»
Закарпаття
 ГО Карпатське Агентство Прав Людини «Вестед»
Благодійний фонд „Центр громадських ініціатив”
 Одеська обласна організація КВУ, РІРЦ
 Міська громадська організація «Лабораторія малого бізнесу»
 Луганська обласна правозахисна жіноча організація «Чайка»
Сєверодонецьке агентство розвитку громади
Районне козацьке товариство «Сватівський слобідський полк»
 Громадська організація „Агенція розвитку Радехівщини”
Центр громадської адвокатури
 Харківський обласний фонд сприяння розвитку села
 
Інформація про надання правової допомоги та її результати 
Протягом звітного періоду було надано понад 1200 консультацій громадянам, які зверталися до приймальні. Найбільша кількість звернень стосувалася конфліктів з органами місцевого самоврядування. Також громадяни скаржилися на неправомірні дії суддів та бездіяльність Львівських комунальних підприємств. Найчастіше виникають питання, пов’язані із землею, отриманням інформації шляхом надіслання адвокатських запитів та складання процесуальних документів. Громадяни запитують, як їм поводитися в суді.
Громадяни, звертаючись до приймальні за отриманням консультації, не можуть стверджувати, що у діях представників органів влади, з якими у них виник конфлікт, є корупційні діяння. Просто з певних причин громадянам не вдається вирішити ті чи інші питання, які їх турбують. В більшості випадків консультації, які надаються консультантами в приймальні, стосуються того, як правильно з точки зору правових норм повинно вирішуватися те чи інше питання. Громадяни, отримавши консультацію в приймальні, знають, куди саме (в який саме орган) їм слід звертатися, які саме документи слід подавати, як правильно оформити заяву (чи інший документ) тощо.
 
Крім того, було надано консультації по електронній пошті, частина з них стосувалася поточних питань, які раптово виникають – зокрема це питання повернення вкладів з банку, а також незаконні, на думку громадян, дії банків по підняттю відсотків за кредити, звернення стягнення на предмет застави.
Консультації загалом надавалися в приймальні, по телефону, по електронній пошті, під час зустрічей місцевої громади та під час проведення виїзних консультацій.
Справ, безпосередньо пов’язаних з вчиненням корупційних діянь, є небагато. Оскільки громадяни зазвичай не зацікавлені в притягненні до відповідальності чиновників, які вчиняють корупційні діяння та не дають можливості цим громадянам діяти в правовому руслі (щодо вирішення питань, порушених громадянами). Основний інтерес громадян, які звертаються до приймальні за консультацією, це позитивне вирішення питання, яке їх турбує. Зазвичай після отримання консультації, громадяни позитивно вирішують свої питання в органах влади.
Виїзні консультації
Виїзні консультації надавалися в містах та селах Львівської області, зокрема, у Яворові, Радехові, Бориславі, селах Муроване та Сороки Львівські. У Яворові консультації надавалися за сприяння Яворівської міської ради.
Прийом здійснювався в приміщенні виконавчого комітету Яворівської міської ради по п’ятницях - в прийомний день, коли найбільше людей звертаються за консультаціями.
Такий спосіб надання виїзних консультацій був викликаний тим, що в рамках проекту Центру громадської адвокатури вдалося налагодити співпрацю з мером. В інших містах відвертого сприяння надання виїзних консультацій не отримали – ніхто не бажав надавати приміщення для надання консультацій та сприяти іншим чином, оскільки влада не зацікавлена у виставленні на показ своїх проблем. Крім того, в багатьох містах Львівщини відсутні активні неурядові організації, які готові співпрацювати у цьому напрямку.
 Сприяння, крім влади Яворова, було відчутно лише в Радехові завдяки Агенції розвитку Радехівщини, але вони також є членами мережі громадських приймалень і надають консультації громадянам. Тому їх регіон вже був охоплений проектом.
Проте незважаючи на вищенаведені труднощі протягом проекту загалом було проведено дев’ять виїзних консультацій.
Результатом надання виїзних консультацій – досить відчутний. Загалом було проконсультовано понад 100 осіб.
Проблемами, з якими стикнулися під час надання виїзних консультацій, були недовіра до місцевої влади, небажання/неможливість вирішувати проблеми, які турбують громадян.
 Практично завжди громадяни, яких консультували, не хотіли називати анкетні дані, хіба що зазначали свої імена. Вони не хотіли, щоб про їх проблеми хтось дізнався (у більшості випадків), тому практично завжди просили нас не розголошувати отриману від них інформацію.
 
Моніторинг судової практики у справах про конфлікти з органами влади та їх посадовими особами
 
Центром громадської адвокатури здійснено моніторинг судової практики у справах, пов’язаних з конфліктами з органами влади, в тому числі у справах, що стосуються вчинення корупційних діянь представниками органів влади.
Загалом було проаналізовано 550 судових справ по м. Львову та Львівській області. При цьому були охоплені всі районні суди м.Львова (Личаківський, Шевченківський, Галицький, Сихівський, Залізничний і Франківський) та більшість районних судів Львівської області.
У звіті наводиться аналіз понад 100 справ, оскільки багато справ і прийняті по них судові рішення мають однаковий зміст.
 
Справи, які стали предметом моніторингу, класифіковано на дві групи: справи, які пов’язані із вчиненням корупційних діянь, та справи в конфліктах з органами влади, у яких можливий склад корупційного правопорушення, проте він не був предметом розгляду.
Частка проаналізованих справ, пов’язаних з вчиненням корупційних діянь, у загальній кількості справ, які підлягали моніторингу, становить 14 %.
В  інших справах у конфліктах з органами влади та їх посадовими особами найбільшу частку займають справи у земельних спорах. Зокрема, вони стосуються надання у власність та у користування земельних ділянок, приватизацією землі, надання земельних ділянок для будівництва житлового будинку та інших земельних питань.
Житлові спори займають друге місце серед проблем, які у громадян виникають із органами влади. Проте вони здебільшого носять також майновий характер, наприклад, стосуються надання житла з державних чи комунальних фондів, надання житлово-комунальних послуг, проте, знову ж таки, переважно вірності нарахування оплати, а не якості надання послуг.
Таким чином, предметом судового розгляду другої групи справ переважно стають конфлікти громадян з органами влади, які мають чітко виражений майновий характер, стосуються певних матеріальних цінностей, права власності чи користування ними.
Найчастіше (58 % проаналізованих судових справ) відповідачами у справах за позовами громадян до органів влади виступали – органи місцевого самоврядування (Львівська міська рада та її виконавчі органи у м.Львові, сільські ради та їх виконавчі органи).
Окремо слід відзначити судові справи до Львівських комунальних підприємств (колишні ЖЕКи) – надавачів житлово-комунальних послуг мешканцям Львова. Ці підприємства безпосередньо підпорядковані виконавчим органам Львівської міської ради, тому відповідальність за їх діяльність несуть саме Львівська міська рада та її виконавчі органи. 5% проаналізованих судових справ стосувалися саме спорів громадян і ЛКП (колишні - ЖЕКи). Слід вказати, що у більшості з них суди задовольняли позови громадян.
Судові справи за участю органів державної виконавчої влади становлять 37% проаналізованих судових справ. 
За результатами аналізу всіх вищезазначених судових справ більшість рішень суду були прийняті на користь громадян, зокрема:
65% справ – за участю громадян і органів місцевого самоврядування;
61% справ – за участю громадян і ЛКП (ЖЕКів);
62% справ – за участю громадян та органів державної виконавчої влади.
Це свідчить про те, що у більшості випадків органи влади діють неправомірно, створюють перешкоди громадянам у реалізації їх прав, не надають інформацію громадянам, необхідну для здійснення їх прав тощо. Отже, є підстави припускати, що у більшості проаналізованих справ не виключається можливість вчинення саме корупційних діянь посадовими особами органів влади. Не слід також виключати некомпетентність окремих працівників як державних органів, так і органів місцевого самоврядування, оскільки у багатьох випадках саме ця причина стала підставою для звернення громадян до суду і до задоволення цих позовів.
Але всі вищезазначені справи лише опосередковано свідчать про можливе вчинення корупційних діянь представниками органів влади, оскільки в рішеннях суду прямо не встановлено вчинення корупційних діянь. Ці судові справи мали би стати певним дзвінком для правоохоронних органів, які мали б ретельніше перевіряти всі такі випадки щодо наявності складу корупційного правопорушення. Можливо, у такому випадку чиновники менше порушували б права громадян.
Результати розгляду судових справ засвідчують, що ефективність судового захисту прав громадян у конфліктах з органами влади є високою.
 Зокрема, з проаналізованих судових справ:
63%   позови завершилися ухваленням судових рішень на користь громадян,
у 29% справ у задоволення позовних вимог громадян до органів влади було відмовлено за безпідставністю вимог,
 у 8% - судові справи завершувалися без ухвалення судового рішення (залишення заяви без розгляду, закриття провадження по справі).
  Результати досліджень думки громадян доводять, що сьогодні громадяни не розглядають звернення до суду як найефективніший засіб захисту своїх прав та протидії корупції.
 Зокрема, на запитання «Що реально можуть зробити громадяни для захисту своїх прав» загальнонаціональне дослідження (Загальнонаціональне дослідження 2007 «Стан корупції в Україні» проведено Київським міжнародним інститутом соціології спільно з організацією «Менеджмент Системз Інтернешнл» у рамках проекту «Сприяння активній участі громадян у подоланні корупції в Україні «Гідна Україна».З іншими результатами дослідження можна ознайомитись: www.pace.org.ua) засвідчує, що лише 20,7 % стверджували, що могли б звернутись до правоохоронних органів чи суду, переважають такі форми захисту як оскарження дій у вищі інстанції (22,8 %), надалі вимагати від чиновника виконання обов’язків (26,7 %). 27,7 % нічого б не робили у такому випадку.
Проте проведений моніторинг судової практики у цих категоріях справ засвідчує, що більшість позовів громадян проти органів влади були задоволені, громадяни отримали судове рішення, яким поновлено та захищено їхні порушені права.   Лише у 29 % справах було відмовлено громадянам у задоволенні позовних вимог до органів влади за безпідставністю вимог.
 Дослідження громадської думки довіри до судової влади в Україні засвідчують, що громадяни не довіряють судам. Так за результатами дослідження проекту USAID  “Україна: верховенство права”, лише 17 % громадян загалом довіряють судам України, 1 % - довіряють повністю судам, 63 % наших співвітчизників не довіряють або загалом не довіряють судам.( Результати соціологічного опитування населення на тему «Покращення довіри громадськості до суду», яке проведене Центром «Демократичні ініціативи» із проектом USAID  “Україна: верховенство права” 19 червня-2 липня 2007 р. http://www.ukrainerol.org.ua.)
 Проте, як засвідчує цей моніторинг судової практики, у більшості справах в конфліктах з органами суди приймали рішення на користь громадян та захищали їхні порушені прав. У переважної більшості громадян в Україні існують стереотипні уявлення про суди як неефективний механізм захисту своїх прав. Навіть ті, які ще жодного разу не звертались до суду для захисту своїх прав і не мали можливість побачити, яким чином працює суд, уже можуть мати негативне уявлення про судову систему загалом.
Таким чином, судовий захист порушених прав громадян у конфліктах з органами влади є ефективним, більшість позовів громадян проти органів влади були задоволені, громадяни отримали судове рішення, яким поновлено та захищено їхні порушені права.  
 
Публічні заходи у рамках проекту
 
Акція «Привітай корупціонера»
 
Акція «Привітай корупціонера» відбулася у Львові 31.01.2008р., в рамках проекту «Антикорупційна приймальня Центру громадської адвокатури», яку реалізовував Центр громадської адвокатури за підтримки проекту «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні «Гідна Україна». який здійснює компанія Менеджмент Сістемс Інтернешнл (MSI) за сприяння Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Корпорації «Виклики тисячоліття» (МСС).
Акція «Привітай корупціонера» відбувалася в центрі м.Львова на проспекті Свободи в людному місці (поблизу була зупинка громадського транспорту, навчальний заклад, кав’ярні, крім того, на цьому місці є досить велика прохідність людей).
Акція «Привітай корупціонера» відбувалася протягом трьох годин – з 14 до 17 год.
До проведення акції «Привітай корупціонера» були залучені працівники та волонтери Центру громадської адвокатури.
В рамках підготовки до проведення цієї акції були підготовлені (розроблені) листівки, на яких громадяни могли написати побажання чиновнику з метою побороти корупцію, а також могли зазначити орган влади, який, на їхню думку, є найбільш уражений корупцією.
Крім того, були підготовлені плакати з антикорупційним змістом (з написом «Знатимеш свої права – побореш корупцію»), які були призначені для розповсюдження серед громадян. Також були виготовлені наліпки з антикорупційним змістом («Наші права вище корупції») і та інформаційно-просвітницькі буклети, в яких зазначалося, що таке корупція (законодавчі положення), а також містилася інформація про проект.
Для розповсюдження під час акції «Привітай корупціонера» були також отримані антикорупційні інформаційно-просвітницькі матеріали від РІРЦу («Європейський діалог») – плакати «Не давай хабарів – не годуй паразитів», наліпки з такими написами «Отримання хабара принижує гідність працівника ДАЇ» та «У тебе є право отримати допомогу від чиновника без хабара», а також ручки з антикорупційними написами.
На місці проведення акції було розміщено банер з інформацією про проект. Крім того, вже на момент початку акції були присутні журналісти з багатьох видань (в тому числі з електронних засобів масової інформації) та представники місцевого телебачення (засоби масової інформації були повідомлені про проведення цієї акції шляхом поширення прес-анонсу. Журналісти мали змогу спостерігати за проведенням акції, вони також брали коментарі в організаторів акції та у пересічних громадян. Потім інформація про проведену акцію розповсюджувалася в засобах масової інформації (копії прес-релізів додали до описового звіту), а також було показано інформаційний матеріал на телебаченні.
Під час акції були повністю розповсюджені інформаційно-просвітницькі матеріали: плакати, наліпки та буклети. Особливою популярністю користувалися плакати.
Волонтери Центру громадської адвокатури опитували громадян і записували з їх слів відповіді на поставлені питання, а також громадяни самостійно писали побажання. Загалом в рамках цієї акції було опитано близько 200 громадян. За результатами проведеного опитування було отримано наступні результати:
48 процентів опитаних вважають, що корупцією уражені всі без винятку органи влади в Україні.
Далі за рівнем корумпованості, на думку опитаних львів’ян, розташувалися:
органи державної виконавчої влади (25 процентів опитаних),
Верховна Рада України (12 процентів опитаних),
міліція, суд, податкова (по 4 проценти опитаних).
Серед найбільш поширених побажань чиновникам були – не брати хабарі, суворо дотримуватися закону, зробити процедуру прийняття рішень більш прозорою.
 
Семінар «Громадська адвокація та юридичні механізми боротьби з корупцією»
 
16 липня 2008р. у Львові в готелі «Дністер» відбувся семінар на тему «Громадська адвокація та юридичні механізми боротьби з корупцією». У семінарі взяли участь 25 учасників-представників громадських організацій та юридичних приймалень для громадян з різних областей України.
На семінарі були присутні представники багатьох неурядових організацій, зокрема, Фонду «Право і демократія», благодійної організації «Екологія-Право-Людина», громадської організації «Бюро екологічних розслідувань», громадської організації «Львівська обласна асоціація інвалідів», громадської організації «Асоціація молодих поліграфістів», інформаційно-правового центру «Наше право» та ін.
На семінарі було визначено спільні точки зору щодо застосування конкретних способів та засобів боротьби з корупцією, розроблено рекомендації правозахисникам щодо покращення засобів та методів боротьби з корупцією, розроблено рекомендації органам влади щодо запобігання проявам корупції.
Велику роль у протидії корупції, відзначили правозахисники, відіграє правова освіта громадян механізмам захисту своїх прав, яка є ще одним важливим напрямком роботи громадських правових приймалень. На семінарі Центр громадської адвокатури презентував посібник «Самозахист від корупції», у якому у доступній формі описано, як подати звернення до органів влади, як звернутися до суду, до Європейського суду, а також викладені зразки процесуальних документів.
 
 
29 січня 2009р. Центром громадської адвокатури було проведено круглий стіл на тему «Громадські правові приймальні Львівщини: проблеми та перспективи».
На заході були присутні представники неурядових організацій, які залучені до діяльності громадських приймалень, що надають безкоштовні правові консультації для громадян.
Під час круглого столу учасники підкреслили важливість подальшого забезпечення діяльності різноманітних громадських приймалень, обговорили проблеми, які виникають в процесі їх діяльності.
У Львові є понад 10 юридичних приймалень, які діють при неурядових організаціях. Працюють вони за різними напрямками та мають свої спеціалізації. Зокрема, на сьогодні на Львівщині, у громадських приймальнях НУО надається правова допомога громадянам у конфліктах з органами влади, сім’ям з дітьми, в екологічних справах, у житлово-комунальних спорах, у справах щодо захисту затриманих та засудженим від жорстокого поводження та тортур, допомога біженцям та мігрантам, неповнолітнім під час затримання, організаціям громадського сектору, роботодавцям, інвалідам, студентам та іншим соціально вразливим категоріям громадян.
Учасники відзначили, що спеціалізація позитивно впливає на підвищення фаховості у наданні правової допомоги, кращій роботі із цільовою групою, якій надається допомога, позиціонуванню організації.
Леонід Тарасенко («Центр громадської адвокатури») розповів про діяльність приймальні Центру громадської адвокатури. Зокрема, протягом 2008р. у громадській приймальні Центру громадської адвокатури було надано понад 1000 консультацій (особисто, по телефону, по електронній пошті). Він також зазначив, що вже впродовж півроку діє мережа громадських приймалень по всій Україні (14 приймалень), які надають допомогу громадянам в конфліктах з органами влади. Також на Львівщині у партнерстві із Центром громадської адвокатури в мережі приймалень у конфліктах з органами влади працює Агенція розвитку Радехівщини.
Жваву дискусію викликало питання про активізацію громадян щодо захисту їхніх прав. Мали місце висловлювання, що якщо громадянин активний у захисті своїх прав, він буде активним не тільки щодо своїх прав, але і в справах суспільних. Проте здебільшого жителі міста та області «тихо» погоджуються із порушенням своїх прав, інколи для них краще стерпіти це порушення.
Обговорили учасники і питання організації діяльності громадських приймалень, відносин із клієнтами, фінансування.
Щодо фінансового забезпечення діяльності, то громадські приймальні при неурядових організаціях Львова здебільшого не отримують жодного фінансування з державного чи місцевого бюджету, а також винаймають приміщення у приватному фонді, з яким часто бувають проблеми. Більшість орендодавців у зв’язку із тим, що ціни на ринку нерухомості постійно зростають, укладають договори лише на один рік, а ціни щороку переглядаються. Організаціям доводиться часто змінювати місце знаходження, водночас громадяни знають і радять іншим звертатись за старою адресою. Також стають безрезультатними інформаційні кампанії, поліграфічна продукція із рекламою приймальні. Більшість приймалень організацій Львівщини фінансуються за рахунок коштів грантів, частково членських внесків та спонсорської підтримки.
 
Наприкінці круглого столу учасники обговорили перспективи діяльності громадських приймалень, підкресливши їх важливу роль у формуванні правової держави та громадянського суспільства. Водночас всі учасники погодилися, що активність громадян є визначальним чинником у реалізації та захисті порушених прав, а громадські приймальні повинні допомогти таким громадянам у досягненні їх мети.
 
Співпраця із мас-медіа та інформування
 
Співпраця здійснювалась як за допомогою проведення прес-конференцій у рамках проекту, запрошення медіа та журналістів на акції та заходи проекту, надання правових коментарів за запитами журналістів місцевих ЗМІ, складення правових консультацій для публікації у медіа.
 
Проведення прес-конференцій
 
4 грудня 2007р. відбулася прес-конференція, на якій голова Центру громадської адвокатури Леонід Тарасенко повідомив громадськість про те, що у Львові розпочала свою діяльність антикорупційна приймальня Центру громадської адвокатури, головною метою діяльності якої є активізація громадян у боротьбі з корупцією, вироблення активної життєвої позиції, яка б полягала у нетерпимості до порушення своїх прав.
29 липня 2008р. у Львові відбулася прес-конференція Центру громадської адвокатури на тему: «Як захиститися від корупції: або на кого найбільше скаржаться громадяни».
Експерти Центру повідомили, що за правовою допомогою найчастіше звертаються громадяни з питаннями самочинного будівництва, земельних спорів, виплати за знеціненими вкладами. Як окрему категорію справ можна також виділити справи про ненадання ЖЕКами послуг, їх небажання підписувати з громадянами договори про надання послуг.
Юристами Центру також було підготовлено декілька заяв до Європейського суду з прав людини про порушення органами державної влади прав громадян.
«У більшості випадків органи влади діють неправомірно, створюють перешкоди громадянам у реалізації їх прав, не надають інформацію громадянам, необхідну для здійснення їх прав тощо. Отже, є підстави припускати, що у більшості справ не виключається можливість вчинення саме корупційних діянь посадовими особами органів влади. Не слід також виключати некомпетентність окремих працівників як державних органів, так і органів місцевого самоврядування, оскільки у багатьох випадках саме ця причина стала підставою для звернення громадян до суду і до задоволення цих позовів» - зазначив голова Центру громадської адвокатури, адвокат Леонід Тарасенко.
 
 Співпраця з мас-медіа в інших формах
Також представники місцевих засобів масової інформації та журналісти були поінформовані та брали участь у заходах Центру: акції «Привітай корупціонера», семінару та круглого столу.
За запитами журналістів адвокати та юристи надавались правові висновки та коментарі як місцевим медіа, так і загальноукраїнським інформаційним агенціям, з таких питань як: незаконні неповернення депозитів банками у період економічної кризи та суперечність дій банків Цивільному кодексу України, дискримінація за гендерною та ознакою соціального походження, свобода слова та межі її здійснення щодо представників органів державної влади відповідно до практики Європейського Суду з прав людини, розпоряджання комунальної власності, механізми захисту прав незаконно звільнених працівників, захист прав професійних спілок за національним законодавством.
Юристи приймальні здійснювали підготовку юридичних консультацій з різних питань захисту прав громадян у конфліктах з органами влади, які публікувались на сторінках газети «Благовість», громадських порталах.
 
Видання та інформаційні матеріали проекту
 
 
За результатами діяльності приймальні та правової допомоги громадянам юристи Центру громадської адвокатури підготували посібник «Самозахист від корупції».
В посібнику «Самозахист від корупції» можна знайти практичні поради щодо захисту прав та свобод, які найбільше порушуються, у ньому вміщено чимало зразків заяв, скарг, інших процесуальних документів, іншої актуальної інформації. Копії додаються.
Посібник «Самозахист від корупції» поширювався у громадській приймальні Центру громадської адвокатури, серед інших організацій.
 Також інформацію про посібник поширено у засобах масової інформації та громадських інформаційних ресурсах. Організацією здійснено розсилку про те, що громадські організації та усі бажаючі можуть отримати також електронну версію посібника.
 
 
За результатами моніторингу судової практики підготовлено звіт у формі аналізу. Мета моніторингу – з’ясувати, яким є стан застосування та ефективності судового захисту прав громадян у справах, які пов’язані із вчиненням корупційних діянь в Україні, визначити сфери, органи влади та питання, які найчастіше пов’язані з вчиненням корупційних діянь та стають предметом судового розгляду шляхом пошуку, збору та аналізу рішень та справ судів міста Львова та Львівської області.
Предметом моніторингу стали: судові справи та рішення судів міста Львова та Львівської області у справах, які пов’язані з конфліктами з органами влади та вчиненням корупційних діянь.
Джерела, які застосовувалися для пошуку та збору рішень судів міста Львова та Львівської області: єдиний державний реєстр судових рішень України, архіви судів міста Львова та Львівської області, архіви правових приймалень громадських організацій міста Львова, у тому числі за результатами діяльності Антикорупційної правової приймальні Центру громадської адвокатури, що діє у рамках цього проекту.
Загалом проаналізовано 500 судових справ та рішень, 100 з них описані у  звіті.
До пошуку та збору судових справ та рішень було залучено більш як 40 волонтерів – студентів юридичних факультетів вищих навчальних закладів міста Львова.
 
Інформаційні матеріали
За звітний період були розповсюджені наступні інформаційні матеріали:
Плакат «Знатимеш свої права – побореш корупцію!»
Наліпки «Твої права вище корупції!»
Плакати з інформацією про надання виїзних консультацій та проведення зустрічей місцевої громади. Вони розповсюджувалися шляхом розклеювання їх з метою інформування населення про виїзні консультації та зустрічі місцевої громади.
Інформаційні матеріали, надані проектом «Гідна Україна» - наліпки, плакати, календарики тощо. Ці матеріали розповсюджувалися в приймальні та під час проведення виїзних консультацій та зустрічей місцевої громади. Загалом надані матеріали були розповсюджені практично повністю.


  Версія для друку

  Лінк на e-mail